zaterdag 28 december 2013

Als bedrijf wil je graag dat de producten of diensten die je aanbiedt ook worden gekocht. Het liefst door klanten die vervolgens tevreden zijn en zich tot loyale fans gaan ontwikkelen. In de afgelopen tientallen jaren heb ik - werkende in de leisure branche - diverse voorbeelden voorbij zien komen. Goede voorbeelden en slechte voorbeelden. Meerdere succesfactoren heb ik kunnen onderscheiden. Twee echter, die ook nog als als een Siamese tweeling met elkaar samenhangen, komen elke keer als cruciaal naar voren:

HET PRODUCT
Wat bied je eigenlijk aan, welk product zet je in de markt? Bij het ontwikkelen van een product denken de goede voorbeelden al na over de redenen om het te kopen. Lost het product problemen op? Zorgt het voor een blij gevoel als mensen het gebruiken of zien?

MARKETING
Hoe bied je het product aan? Versterkt dit de beoogde redenen om het te kopen? De marketing achter het product is verweven met het in de markt zetten ervan. Al bij de ontwikkeling van het product wordt nagedacht het positioneren van het product ten opzichte van bestaande of toekomstige concurrenten en welke waarden je wilt gaan communiceren.

De twee worden pas echt succesvol als ze samenhangend worden vermarkt, als een echt merk. Zie de goede voorbeelden Nike en Adidas uit de leisure branche. Pas toen zij de marketing veranderden (en niet te vergeten hun prijzen verhoogden om de hoge communicatie-uitgaven te kunnen betalen) groeiden zij als kool.

Het merkdenken hoort onlosmakelijk bij het creëren van succes. En dan bij voorkeur niet zoals de grote bedrijven als Procter & Gamble of Unilever dit doen; uitgaande van consumentenonderzoeken (en dus van oude denkbeelden en meningen) maar zoals Dyson of Nespresso dit in de praktijk brengen. Een onderscheidend en aansprekend product van uitstekende kwaliteit dat op effectieve en passende wijze online en offline wordt vermarkt. Eerlijk gezegd is mijn favoriet Apple de laatste jaren wat de weg kwijt, want hun briljante adagium 'Think Different' wordt veel te weinig meer in de praktijk waargemaakt. Het product blijft achter, de marketing wordt gebakken lucht.

Het gaat om het zorgen van een meerwaarde. Willen mensen er meer moeite voor doen om het te verkrijgen? Willen ze er meer voor betalen? 'De Efteling' en 'het Betere Boerenbed' zijn twee van de weinige goede voorbeelden in de dag- en verblijfsrecreatie. Het gros van de aanbieders kiest voor het kopiëren van anderen en mist daardoor de mogelijkheid een prachtige product-marketing combinatie te ontwikkelen die aansluit bij hun eigen DNA en het verschil kunnen maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten